GY atau Ghazali Yasin dua dari kiri dan Ahmad Fadzil Yassin empat kanan. Para penulis yang menyubang kepada penerbitan buku SKTBIES |
DIALOG PEMINAT ADAT
PERPATIH – REMBAU-JOHOL
Undang
Rembau pertama moyang waris Biduanda Lela Maharaja dan Biduanda Sedia Raja
masing-masing mempunyai empat carak (suku) sebelah ibu. Saya dan Norzali
Ibrahim mengunjungi pusara Undang Rembau pertama yg terletak di Jalan Chengkau
Ulu. 4Mac 2014. Kami prihatin dengan keadaan pusara Undang Rembau pertama itu
tinggal terabai. Ghazali Yasin dari Suku
Mungkal Johol memberikan pandangannya melalui Facebook seperti berikut dan
diikuti dengan pandangan balas saya seterusnya:
Ghazali
Yasin:
1. Menarik sungguh kisah sejarah pengasas Undang Luak Rembau yang AFY paparkan
ini. Mengikut papan kenyataan di atas, Undang Luak Rembau yang pertama
disandang oleh Dato’ Lela Maharaja Dato’ Seri Rama bin Tok Lela Balang dan
baginda memerintah pada tahun 1540 hingga 1555. Sedangkan Undang Luak Johol
pula mengikut catatan Wilkinson, Hurvey dan A. Samad Idris (rujukan: Cikgu Hj.
Ab. Manas Itam seorang Tokoh Adat Perpatih di Johol) pusaka Undang Luak Johol
diasaskan pada tahun 1723 dan Dato’ Undang yang pertama ialah seorang perempuan
bernama Puteri Kunun (juga dikenali sebagai Nenek Kerbau dan Sitiawan).
2.
Menurut penceritaan yang diberitahu oleh Haji Yunus (seorang lagi tokoh Adat
Perpatih di Johol) kepada saya - Puteri Kunun bersama ayahandanya, Dato’
Bendahara Sekudai dan 3 orang kekandanya yang bernama Johan, Pahlawan dan Lela
Perkasa serta beberapa orang juak baginda telah dipelawa oleh Dato’ Batin Pak
Joho (bukan Dato’ Batin Balang seperti yang pernah saya ceritakan dalam fb
sedikit masa dahulu) datang ke Padang Pak Senai (satu kawasan di Johol) apabila
negeri yang diterokai ayahanda baginda di Pasir Besar selama 8 tahun menjadi
huru-hara dan ramai hulubalang yang mati berbunuhan sesama sendiri akibat
gangguan jin yang menyerupai seorang perempuan yang amat cantik hingga menjadi
rebutan orang lelaki di Pasir Besar (kononnya). Sebelum itu, Dato’ Bendahara
Sekudai bersama 4 orang anak baginda serta beberapa juak istana telah melarikan
diri dari Johor ke Pasir Besar di Negeri Sembilan oleh kerana Sultan Johor
ketika itu telah mati terbunuh dek diserang oleh hulubalang-hulubalang pengikut
Sultan Johor yang memerintah sekarang ini.
3.
Apabila keadaan huruhara di Pasir Besar itu diketahui oleh Dato Batin Pak Joho
menurut firasatnya maka beliau bersama pengikutnya turun mengikut air sungai ke
hilir hingga sampai ke Pasir Besar untuk menyelamatkan Dato’ Bendahara Sekudai
yang dalam kesusahan. Dato’ Batin Pak Joho pun mengadap dan mempelawa Dato’
Bendahara Sekudai dan 4 orang anak baginda serta juak-juak istana yang tinggal
untuk menyelamatkan diri ke Padang Pak Senai. Setelah berunding bersama keempat
orang anak baginda maka Dato’ Bendahara Sekudai pun bersetuju mengikut Dato’
Batin Pak Joho dan pengukutnya mudik ke hulu sungai. Setelah lama berdayung maka sampailah rombongan di Kuala Sungai Koghoh.
Kemudian mereka mudik lagi hingga sampai Kuala Melekai lalu naik ke darat.
Dato’ Bendahara dan rombongannya dibawa pergi ke rumah Dato’ Batin Pak Joho di
Tanjung Beringin.
4.
Selepas itu Tok Batin Pak Joho pun memanggil Orang Asli membuat sebuah istana
untuk menempatkan Dato’ Bendahara Sekudai serta juak-juaknya. Selang beberapa
hari siaplah istana dan bersemayamlah Dato’ Bendahara Sekudai di situ. Dato’
Batin Pak Joho dan anak buahnya mengawal di Kuala Mudik dari kemungkinan
serangan musuh.
5.
Selepas keadaan agak teratur maka Tok Batin Pak Joho, yang merupakan adik
paling bongsu, pun memerintahkan anak-anak buahnya pergi menjemput abang-abang
beliau iaitu Tok Batin Sungai Ujung (yang sulung), Tok Batin Rembau (abang
kedua) dan Tok Batin Jelebu (abang yang ketiga) datang untuk mempelawa mereka
datang ke Tanjung Beringin untuk mengadap dengan Dato’ Bendahara Sekudai.
6.
Apabila ketiga Dato’ Batin itu sampai di Tanjung Beringin maka berkumpullah
empat beradik itu dan mereka pun berunding. Tok Batin Pak Joho berceritalah
kepada ketiga abang beliau tentang nasib yang menimpa Dato’ Bendahara Sekudai serta
keluarga bendahara di Pasir Besar dan kewajaran Dato’ Batin Pak Joho mempelawa
Dato’ Bendahara Sekudai datang ke Tanjung Beringin.
7.
Setelah perundingan dibuat maka keempat-empat Dato’ Batin itu pun bersetuju
menerima dan membantu Dato’ Bendahara Sekudai dan keluarga serta juak-juaknya
memulakan penghidupan baru dan membuka negeri baru.
8.
Sebelum menyerahkan kawasan maka dilantiklah keempat orang anak Dato’ Bendahara
Sekudai (3 lelaki dan 1 perempuan) sebagai pemerintah. Yang sulung bernama
Johan dipelawa oleh Tok Batin Sungai Ujung untuk membuka negeri di tempat
beliau (Sungai Ujung). Yang kedua bernama Pahlawan dipelawa oleh Dato’ Batin
Rembau untuk mengikutnya membuka negeri di Rembau. Yang ketiga bernama Lela
Perkasa mengikut Tok Batin Jelebu membuka negeri di situ. Manakala yang bungsu,
Puteri Kunun dicadangkan memerintah di Johol di bawah nasihat ayah baginda
sendiri iaitu, Dato’ Bendahara Sekudai. Baginda diberi gelaran Dato' Johan
Pahlawan Lela Perkasa Sitiawan (menggabungkan nama keempat adik beradik
baginda).
9.
Dalam perundingan pembahagian kawasan pemerintahan itu Dato’ Batin Pak Joho
mencadangkan supaya kawasan tanah lopan dan payo (di Sungai Ujung, Rembau,
Jelebu dan Johol) diserahkan kepada anak-anak Dato’ Bendahara Sekudai. Manakala
tanah gaung guntung, bukit bukau, pematang yang panjang diperintah oleh
Dato’-Dato’ Batin. Cadangan itu dipersetujui oleh abang-abang beliau.
10.
Itulah pengkisahan asal usul pusaka Undang Luak Johol dan lain-lain luak
(Sungai Ujung, Rembau dan Jelebu) yang diceritakan oleh 2 orang tokoh adat di
Johol.
11.
Yang menjadi persoalan ialah: dari sumber papan kenyataan menunjukkan bahawa
Pengasas Undang Luak Rembau yang Pertama memerintah Rembau dari tahun 1540
hingga 1555 jauh sangat beza tarikh pengasasan pusaka Undang Luak Johol yang
petama iaitu pada tahun 1723 sepertimana yang dikutip dari rekod (penulisan)
Wilkinson, Hurvey dan A. Samad Idris. [Nota: sehingga kini saya belum sempat
menyemak rekod yang dituliskan oleh ahli-ahli sejarah berkenaan]. Mungkin
kerja-kerja pengkajian tentang pengasasan pusaka keempat buah (luak) di Negeri
Sembilan ini akan lebih menarik lagi! Saya juga berpendapat pengakajian tentang
catatan sejarah Kesultanan Negeri Johor perlu dikaji oleh kerana pengasasan
pusaka undang luar Sungai Ujung, Rembau, Jelebu dan Johol berkait dengan
kejatuhan Sultan Johor yang terdahulu. Wallahualam!
Ghazali
Yasin: Jikalah betul keturunan Dato' Bendahara
Sekudai dari Johor yang mengasaskan pusaka Undang Luak di empat buah negeri
(Sungai Ujung, Rembau, Jelebu dan Johol) berrmakna ia bukanlah datang dari
daerah Minangkabau? Ia sepatutnya dari Negeri Johor! Menurut keyakinan saya
hanya Yam Tuan Besar Negeri Sembilan yang berasal dari Pagar Ruyung,
Minangkabau!
Ahmad
Fadzil Yassin:
Sayo memang totarik dgn kisah undang ini. Ada
persamaan dengan nama Sultsn Johor dan tokoh yang bernama Skudai. Parr snd
Mackray menyebut Bendagara Skudai yang anaknya berkahwin dgn Dato' Lela Balang.
Tapi nama Bendahara itu dipertikaikan Norhalim Ibrahim penyusun buku Negeri
Yang Sembilan. Menurutnya Nama Skudai itu bukan Bendahara Johor tapi nama Tok
Batin yang menetap di Kg. Lada Chengkau. kalau betullah Bendahara Skudai dan
bukan Tok Batin Skudai maka ada persamaan dalam sejarah Melayu yang menyebut
Bendahara Skudai diberi kuasa oleh Sultan untuk menjaga kepentingan wilayah di
ulu Melaka. Termasuk dalam wilayah Ulu Melaka adalah Rembau sehingga Sungai
Ujong. Ada juga disebut nama Dato' Rembau dan kemungkinan Dato' Rembau ini
ketua yg menjaga kawasan Rembau di bawah Bendahara.
Ghazali
Yasin:
Lagi banyak ese baco dan dengar cerita dari tokoh-tokoh adat lagi saya keliru.
Yang pasti kita perlu banyak lagi buat kajian perbandingan untuk menghasilkan
sesuatu yang dianggap sejarah yang hampir-hampir sohih. Seelok-eloknya peneraju
Adat Perpatih patut anjurkan satu seminar adat supaya perbincangan dapat dibuat
hasil daripada beberapa kertas-kertas kerja tokoh akademik Adat Perpatiih yang
tersohor serta penceritaan daripada tokoh-tokoh adat yang tersohor. Orang macam
kita ini boleh menawarkan diri sebagai rapporteur. Wallahualam!
Ahmad
Fadzil Yassin:
GY dah banyak seminar diadakan tapi topughok dalam laci jo. Buek seminar cumo
mahukan elaun jo. Lopeh tu titik.
Ghazali
Yasin: Ese difahamkan Adat Perpatih dan Sejarah
Noghoghi Sembilan ini sudah banyak cacat celanya. Oghang yang berhak tidak
diberikan kuasa dan yang tidak berhak telah berkuasa (peranan Vit M). Yang jadi
peneraju adat sekarang ini (di beberapa peringkat) tidak berminat nak
berseminar atau untuk menyorot sejarah atau salasilah adat kita atau keturunan
kita sobab mereka takut kok kecatatan itu jatuh ke atas diri mereka sendiri.
Mereka was-was tentang kedudukan mereka sebenarnya. Itu pendapat peribadi se
lah. Walaubagaimana pun, untuk mencari kebenaran orang yang ada prinsip dan
tidak ada kekepentingan perlu meneruskan kajian secara bersedirian atau dalam
kumpulan kecil.
Ahmd
Fadzil Yassin:
GY. Oghang yang tau ttg adat perpatih Ghombau ni ghamai tompi yang tau fakta
berdasarkan bukti empirikal dan pensejarahan terlalu sikit. Ado yang berhujah
berdasarkan logijlka politik dan kepentingan pribadi. Selagi ini tak ditangani usah
mimpilah nak perbetul sistem?
Ghazali
Ysin:
Iyo bang. Yang coghodik pandai (termasuk yang dah masuk menara gading) pun
masih terikut-ikut budaya Tok Selampit yang membawa coghito penglipur lara -
dari satu tompek ko satu tompek - di sini isi coghito eh kurang sikit - kek
tompek lain tambah kuah lai. Poi satu tompek lai berubah pulak coghito eh! Ese
difahamkan ada sebuah coretan yang ditulis dalam tulisan jawi lamo yang
tersimpan oleh Tn. Hj. Yunus (pangkat Pak Sodagho kek OG se) yang kini sudah
berumur lebih 80 tahun. Menurut cerito eh ia ditulis oleh pangkat moyang kek
dio dulu. Moyang dio hidup di zaman Dato' Undang Luak Johol yang ke-6 Dato’ Abu
Bakar Gobah - juga dikenali Tok Buncit (1820-1840) – dari suku Biduanda Waris
Johol.Selepas itu zaman Dato' Seeto (Tok Eto), undang yang ke-7 dan meninggal
semasa pemerintahan Undang ke-8 - Dato' Wan Omar (dari Suku Biduanda
Gemencheh). Sekarang ini dio cuba nak merumikan transkrip itu. Jadi kisah
sejarah mengenai pengasas pusaka Undang Luak Johol adalah rujukan daripada
coretan moyang Tok Yunus ini. Ese difahamkan sudah ado yang kuyak dan dimakan
lipeh. Ese akan cuba ambik gamba atau fotostat setakat mano yang boleh.
Ahmad
Fadzil Yassin:
Begitu jugak dengan buku Rembau Sejarah adat dan Perlembagaannya dalam tulisan
Jawi. Buku ini boleh dirumikan tompi sapo nak tanggung kosnya. Ghamai yang
boduit baik di Johol maupun di Ghombau. Tompi nak nyumbang jawikan tak ado
sapo.
Ghazali
Yasin:
Memang begitulah keadaannya bang. Ese baghu membuat kajian awal di peringkat pengutipan
fakta melalui temubual dengan beberapa tokoh adat dan membuat rujukan kepada
beberapa buku Adat Perpatih pun sudah ada yang menegur - buek apo kau buang
maso, sapo nak terbit, siapo nak boli. "Kau ingat ...... tu setuju ke
dengan apa yang engkau tulis nanti", dan kurang sangat yang memberi
peransang. Ese fikir ini mungkin juga satu sifat oghang kito yang suko
monyimpan bondo-bondo lamo (antik) bawah katil, ateh poghan, dalam kui, dalam
setor dsbnya. Lama kelamaan barang antik itu rosak atau pocah. Walaubagaimana
pun, kalau tak ada yang sanggup menerbitkan nanti ese cuba struktur baik-baik
dan postkan dalam blog sajalah. Nikmat yang mungkin akan saya perolehi nanti
bukannya wang ringgit tetapi dapat mengenali sejarah keturunan saya dan
masyarakat Melayu di Johol ini khususnya
Insya'Allah!
Ahmad
Fadzil Yassin: Ginilah
GY. Kito buek apo yang mampu dan sanggup. Siapkan manuskrip eh. Kalau tak ado
kos toghobitkan masuk dalam blog dulu sobab blog pon boleh diekses worldwide.
Malah boleh masukkan sebagai entri dalam Wikipedia.
Ghazali Yasin: Ese cubo lakukan dengan cagho kojo
santai-santai. Untuk mengisi maso yang terluang. Kek kampung ini nak motong pun
tak todayo lai bang oi. Mokasih!
Ahmad
Fadzil Yassin:
GY ok sobab ado pencen. Sayo tak boleh gitu kono motong kalau tak soru. Maklum
tak ado pencen. Nampak eh kono poie motong haghi-haghi. Tosusup-sasap motong.
Komen:
Dato’ Andika Ainul Hasni:
Monyandang pusako bogola sumo orhang ondak topi bilo sobut monjalankan adat
istiadat ghamai yang ngolabah malah ado yang tak tau langsong tak ghoti nak
monjalankan adat ado yang tak kona kodim bosa bopak apo poranan sotiap orang tu
malah poranan dio sobagai lombago pun tak tau sopatut ee sotiap yang bogola
pusako mosti buleh mombori ponorangan kopado ahli masyarakat kopado anak anak
sokolah borani mombori corhamah umum bokaitan dongan adat diharap manao mano
ponyandang pusako tu eloklah bolajar dan ambik tau sumo aspek kohidupan sodio
bodopan bilo dipangge untok mombori corhamah...
Adat
Perpatih:
Siapo yang lobih pandai dari dio pasti akan dipancung..oleh yang demikian lebih
baik diam dari bersuargho....tak fikir hukum ALLAH jika perkara yang
diamanahkan tidak dijalankan dgn betul...hukum dunio lepas dan hukum akhirat
bolom tontu lae....Allahu Akbar!
No comments:
Post a Comment