SENI BUDAYA SUKA BUMI
BERSAMA TABLORAMA DAN TARIAN MINANGNYA
Oleh A.F.Yassin
Kelab
Seni budaya Suka Bumi Sri Kendong Rembau sejak ditubuhkan beberapa tahun lalu
mengalami proses jatuh bangunnya yang kalau diceritakan bagaikan sebuah kisah
"perang dan damai". Pengasasnya, Abd. Latif Abd. Rahman, seorang
pengusaha Village Resort ala homestay
mempunyai komitmen yang cukup tinggi mempastikan kelangsungan hidup kelabnya.
Abd. Latif seorang pencinta seni, terutama yang menyangkut perbilangan dalam
adat perpatih. Tema penubuhan kelab beserta resortnya ialah "Alam
terkembang dijadikan guru". Bagi Latif tema ini bersifat mesra alam.
Katanya, " Dari alam keliling kita belajar kehidupan dan dari alam jugalah
kita berjuang meneruskan kelangsungan hidup."
Seni
yang telah mendarah daging dalam jiwa Latif sejak di bangku sekolah lagi
menjadi tunggak bisnes resortnya. Di samping menawarkan khidmat pelancongan homestay, kolam renang air gunung, masakan kampung,
perkhemahan, trekking dalam hutan, memanjat gunung dan mengunjungi
tempat-tempat bersejarah, Latif aktif menubuhkan Kelab Seni Budaya Suka Bumi
dan baginya "melalui kelab ini saya dapat mengetengahkan seni bangsa kita
kepada pengunjung resort, terutama dari luar negeri."
Keghairahan
Latif mengetengahkan acara seni budayanya kepada pelancong yang mahu menikmati dan menghayati
seni budaya Negeri Sembilan merupakan satu obligasi sosial. Dengan aktifnya
kelab ini semula, yang satu waktu dahulu dilanda krisis dalaman, maka Latif berjaya
memeriahkan lagi suasana bercuti setiap pengunjung di Taman Suka Buminya.
Ada
pentas budaya yang dibina khas di pekarangan resort ini. Di pentas inilah
pertunjukan kesenian dan kebudayaan diadakan berdasarkan permintaan. Baru-baru
ini kelab telah mengadakan pertunjukan di sebuah hotel terkemuka di Seremban
dan sempena Tahun Melawat Negeri Sembilan, kelab ini akan diminta mengadakan
persembahan di Dewan Merdeka, Rembau.
Ahli-ahli
kelab seramai 15 orang terdiri daripada anak-anak sekolah dari Tingkatan Satu
hingga Tingkatan V. Dua jenis kesenian ditampilkan, iaitu seni tari dan dan
seni drama. Kesemua jenis kesenian ini didasarkan kepada seni Minangkabau.
Latif menghimbau adat resam Minang yang baginya telah mengikat kehidupan
kebanyakan penduduk Rembau khasnya dan Negeri Sembilan amnya. Pepatah-petitih
Adat Perpatih meniti bibirnya. Maka setiap kali persembahan seni budaya diatur
Latif akan memulakan mukadimah seninya dengan perbilangan:
Ekolah endang balimbing
Kami bermain dambil menyanyi
Sambutlah salam sembah mairing
Kami menyusun sepuluh jari.
Betitir canang pemanggil
Pukul tabuh larangan
Palu gong pelaung
Maka rakyat datang berkampung
Bulat air kerana pembetong
Bulat masyarakat kerana muafakat
Muafakat jangan bercanggah.
Lancar jalan dek dilalui
Lancar kaji dek dibaca
Adat berkata lima perkara
Sirih, pinang, kapur, gambir dan
tembakau.
Biar lemas itik di air
Biar berlaga ayam di reban
Biar menendang kuda di kandang
Namun adat, seni budaya
Maruah bangsa dipertahankan juga.
Di
setiap persembahan Latif akan berikrar dengan perbilangan ini. Obligasinya
kepada seni budaya sebagai taruhan kepada maruah banagsa tetap kental dalam
jiwanya. Sejurus selepas itu sebuah tablorama, berupa sketsa sebuah kehidupan
alam Negeri Sembilan dipertontonkan. Tablorama ini adalah inti persembahan
keseluruhan. Dengan berlatar belakangkan lagu "Apa Kono Eh Jang" dan
lakonan tujuh orang anak seni didikanya, Latif melakar peristiwa seorang anak
muda bersama ibunya yang pasrah terhadap kehidupan.
Unsur
kehidupan desa seperti sawah, padi, lesong, niru dan kerbau divisualisi melalui
lambang-lambang gerak badan yang mengasyikkan. Lengkap dengan pakaian pesawah
anak-anak didiknya dalam liukan badan tanpa gerak dan kata-kata mempersembahkan
lambang gerak badan melalui irama latar. Kepasrahan sebuah keluarga desa
disketsakan dengan amat jelas dan
mengesankan.
Latif
memilih lima tarian sebagai penyeri persembahan, iaitu Tari Tempurung, Tari
Terinai, Tari Pok Amai-Amai, Tari Dikir Putri dan Tari Endang. Kecuali Tari
Dikir Putri yang didasarkan kepada Dikir Barat, semua tarian ini dikoreografi
dengan latar dan suasana alam Minangkabau. Koreografer kelab, Nora Amrah dan
anaknya Dina mendapat ilham mencipta tarian ini sewaktu berkunjung ke Bukit
Tinggi, Sumatra Barat.
"Kami
sebenarnya tertarik dengan alam Minang sewaktu mula sampai di sana. Sawah padi
dan gunung-ganang yang memagari alam desa di Paya Kumbuh, misalnya, menyerupai
alam desa kami satu ketika dulu. Walaupun kawasan desa kami tidak sebesar alam
Paya Kumbuh, namun kesamaan suasananya sungguh-sungguh menakjubkan. Dari
situlah tergerak hati kami untuk meniru konsep tariannya," kata Latif.
Daripada
lima tarian itu tiga, iaitu Tari Silat Terinai, Tari Pok Amai-Amai dan Tari
Endang dipersembahkan dengan berlatarkan
lagu-lagu Minang. Manakala Tari Dikir Putri berlatarkan lagu "Dikir
Putri" nyanyain Noraniza Idris dan Tari Tempurung berlatarkan pula lagu
tema Tahun Melawat Negeri Sembilan yang sedang berlangsung sekarang. Tari
Tempurung berupa tambahan terbaru dan dicipta khas sempena Tahun Melawat Negeri
Sembilan. Jelas Latif, "Suka Bumi telah dipilih sebagai salah satu objek pelancongan
sempena tahun melawat Negeri Sembilan ini. Kerana itu saya bersama-sama Nora
Amrah mencipta tarian ini dengan mengambil unsur alam, iaitu tempurung sebagai
lambang utama tarian."
Tari
Silat Terinai merupakan primadona persembahan. Tarian ini memperkenalkan budaya
asli Rembau. Menurut konsep asalnya, tarian ini yang namanya Tari Terinai
dipersembahkan oleh seorang lelaki di hadapan pengantin dengan menggabungkan
empat unsur utama, iaitu piiring, lilin dan gong (tetawak) dan rebana. Penari
akan menari sambil menyanyikan pantun-pantun lama yang mengusik kedua-dua
pengantin. Lazimnya, usikan nyanyian itu seperti menyakat kedua-dua mempelai
yang akan mengalami malam pertamanya setelah bersanding.
Bagaimanapun,
Latif bersama Nora telah menggubah semula tarian itu dengan menambah satu lagi
unsur, iaitu silat sehingga akhirnya diperlukan tiga orang penari (dua wanita
dan seorang lelaki) bergabung untuk menjayakannya. Walaupun nyatanya tarian ini
telah dipermodenkan namun keaslian dalam rentak dan lenggok tetap
dipertahankan.
"Sekali
pandang orang boleh saja kata ia tari lilin atau tari piring, tapi yang
membezakan dengan kedua-dua tarian itu ialah irama dan lenggoknya," kata
Latif.
Secara
keseluruhannya persembahan Seni Budaya Suka Bumi ini berteraskan Alam
Terkembang Dijadikan Guru. Latif berikrar untuk melastarikan konsep
persembahannya sesuai dengan suasana alam semula jadi daerah pedesaannya. Dan
dia akan berusaha mengetengahkan kegiatan seninya ini ke daerah luar.
"Kalau diberi peluang saya mahu membuat persembahan di kota-kota. Dengan
cara ini kita membawa suasna alam desa ke bandar melalui tarian dan
tablo," katanya. "Cita-cita saya ialah kelab seni budaya ini dapat
mengadakan persembahan di rumah PENA atau GAPENA."
Dalam
pada itu Latif tengah menimbang-nimbang kemungkina untuk menamakan semula
kelabnya itu sebagai Kelab Seni Budaya Gunung Datuk. Katanya nama Gunung Datuk
membawa kesan legendaris dan hari ini
gunung itu semakin ramai dikunjungi sebagai objek pelancongan. Dengan
menamakan semula kelab itu maka "kami akan merasa lebih dekat dengan alam
desa kami dan tentunya ia lebih mengeratkan hubungan kami dengan alam."
20
Februari 1999.
No comments:
Post a Comment